جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

جشن تکلیف پسران

در مقاطع دبستان و راهنمایی، معلمان مدرسه ها به عنوان نماینده آموزش و پرورش با کمک والدین دانش آموزان جشنی را برای بالا بردن انگیزه و آگاهی، تحت عنوان جشن تکلیف برگزار می گردد. این جشن برای دانش آموزان پسر و دختر اما در سن های متفاوت برپا می شود.

تفاوت جشن تکلیف پسران و دختران

جشن عبادت یا همان جشن تکلیف در واقع مراسمی برای بزرگداشت ورود دانش آموزان تازه مکلف شده به سن تکلیف و آمادگی جهت به جا آوردن فریضه های دینی می باشد. اما در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که جشن تکلیف دخترانه و پسرانه از جنبه های مختلف دارای وجه تشابه و یا تفاوت هایی می باشند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سن تکلیف پسران

همانطور که می دانید پسران نوجوان در سنین بالاتری نسبت به دختر ها به بلوغ و یا سن تکلیف می رسند. به طور کلی معیار مشخصی برای تشخیص دقیق سن تکلیف برای نوجوانان وجود ندارد. اما می توان اینطور بیان نمود که سنی که نوجوانان از لحاظ فکری و روحی آماده پذیرش بسیاری از مسائل مانند مسائل دینی و مذهبی باشند؛ سن تکلیف نامیده می شود. از طرفی آمادگی جسمانی نیز می بایست در این مرحله تا حدی باشد که بتوانند واجبات دینی اعم از روزه و ... را به جا بیاورند.

غالبا سن تکلیف پسران 15 سالگی و دختران 9 سالگی در نظر گرفته می شود. در این سن اکثر پسران نوجوان هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ فکری به بلوغ می رسند. از همین روی جشن تکلیف پسران را در سن 15 سالگی و در مقطع هشتم یا سوم راهنمایی برگزار می نمایند.

ملزومات جشن تکلیف پسران

آنچه برای جشن تکلیف دختران لازم است یک پک یا ست جشن تکلیف است که شامل چادر نماز، سجاده، جانماز، مهر، قرآن و ... می گردد. اما برای پسران این ست عبادت شامل همه موارد به جز چادر نماز است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رنگ و مدل آیتم های ست جشن تکلیف پسران نیز به کلی با دختران تازه مکلف شده متفاوت خواهد بود.

نحوه برگزاری جشن تکلیف پسران

برای برگزاری جشن عبادت همواره مراسم های گوناگونی در نظر گرفته می گردد. فارغ از اینکه جشن عبادت به صورت گروهی در مدارس و یا به صورت جشن تکلیف خانگی برگزار می گردد؛ برنامه هایی نظیر قرائت قرآن، نمایش، مسابقه، اجرای سرود و آواز، بازی های گروهی و ... انجام می پذیرد.

با توجه به این نکته که سن تکلیف پسران از دختران بیشتر است؛ بنابراین بدیهی است که برنامه هایی که برای جشن تکلیف پسران در نظر گرفته می شود به لحاظ محتوا با جشن تکلیف دختران متفاوت می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی