جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

جشن تکلیف مراسمی است که برای شکرگزاری نعمت تکلیف و ابراز شادی برای دختران و پسران در سن معینی برگزار می گردد. زمانی که کودکان به سن شرعی ( که در دین اسلام برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است )، می رسند؛ به جا آوردن دستورات پروردگار و واجبات دینی بر آن ها واجب می گردد. به همین دلیل است که والدین مشرف شدن به این تکلیف شرعی را برای فرزندان خود بسیار ارزشمند و مقدس می دانند و در صدد برگزاری جشنی با عنوان جشن تکلیف هستند.

جشن تکلیف خانگی یک ترجیح خانوادگی

واضح است که بسیاری از خانواده ها و والدین نوجوانان تازه مکلف شده ترجیح می دهند تا به جای برگزاری مراسم های گروهی، یک مراسم شخصی در منزل برای فرند خود داشته باشند. به این ترتیب تمام اعضای خانواده نیز می توانند در کنار  هم حضور داشته باشند. از این منظر جشن تکلیف خانگی کمی واقعی تر و در کنار افرادی خواهد بود که عمیقا به هم علاقه دارند. به همین دلیل است که برخی والدین اصرار بر برگزاری جشن تکلیف خانگی دارند تا احساس بهتر و واقعی تری در آن جریان داشته باشد.

جشن تکلیف خانگی در کنار جشن تکلیف گروهی

درست است که جشن تکلیف خانگی در کنار اعضای خانواده، دوست و آشنایان نوجوان تازه مکلف شده می باشد. این مهم نیز می تواند حس بهتر و واقعی تری برای آنان ایجاد نماید. اما نمی توان از این نکته غافل شد که شرکت در جشن تکلیف گروهی به همراه دوستان هم سن و سال که همگی با هم به سن تکلیف رسیده اند و در آغاز این مسیر هستند؛ نیز خالی از لطف نیست. برگزاری جشن تکلیف مدارس نیز با هدف انجام فعالیت های گروهی، برنامه های شاد فرهنگی، اجرای مسابقات و ... برای دانش آموزان در کنار یکدیگر صورت می پذیرد.

جشن تکلیف خانگی راه حلی برای دوری از تجمل

برخی از خانواده ها برای برگزاری یک جشن عبادت ساده ترجیح می دهند تا این مراسم را در خانه برگزار نمایند. چرا که تمایل دارند تا از برنامه های متفاوت که تنها بر تجمل این مراسم می افزاید؛ دوری گزینند. اما از سوی دیگر برگزاری جشن تکلیف خانگی می تواند باعث افزایش هزینه های کلی مراسم شود. زیرا تمام موارد از تزیینات مراسم جشن تکلیف، تهیه ست کامل چادر جشن تکلیف، تهیه غذا و خوراکی و ... همه و همه بر عهده والدین می باشد؛ که هم زحمت و هم هزینه بیشتری خواهد داشت.

در مجموع به این نکته اشاره می کنیم که برگزاری جشن عبادت چه به صورت خانگی و چه به صورت گروهی و در مدارس، می بایست با تمرکز بر موضوع اصلی تشرف به سن تکلیف و آموزش واجبات دینی، انجام پذیرد. برگزاری جشن تکلیف لاکچری با هزینه های سنگین که به جشنی بی محتوا شباهت دارد؛ تنها موجب بالا رفتن هزینه ها و خستگی پس از آن می گردد.

  • ۰۱/۰۹/۱۲
  • حجاب برتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی