جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

همانطور که در ایران برای نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده اند؛ جشنی برای تشرف به شرعیات دینی برگزار می گردد؛ در خارج از کشور نیز برگزاری این قسم از مراسم ها رواج دارد. البته این مراسمات تنها مربوط به بخش های مسلمان نشین و یا مسلمانانی می باشد که از کشور خود مهاجرت و در مناطق دیگری ساکن شده اند.

به هر ترتیب تمامی برنامه های مربوط به جشن عبادت دختران از تهیه چادر جشن تکلیف گرفته تا اجرای سرود، نمایش، قرائت قرآن و ... همه و همه در مراسم جشن تکلیف خارج از کشور نیز انجام می گیرد.

آیا برگزاری جشن عبادت در خارج از کشور نیز شور مراسم داخل کشور را دارد؟

در اغلب موارد به دلیل تعداد کم دانش آموزان و نوجوانان مکلف شده در این کشور ها، برگزاری مراسم باشکوه جشن تکلیف با حضور خانواده های آنان صورت می پذیرد. به این صورت که تمامی موارد اعم از هماهنگی و پشتیبانی جهت آیتم های مختلف این مراسم نیز به همت اولیا و تعدادی از مربیان انجام می گردد.

برگزاری جشن تکلیف در کشور انگلیس

به عنوان مثال چندی پیش در یکی از مراکز اسلامی در کشور انگلیس، مراسم به سن تکلیف رسیدن 30 دختر دانش آموز 9 ساله برگزار گردید. در این مراسم برنامه هایی از قبیل قرائت آیاتی از کلام الله مجید به وسیله یکی از دانش آموزان، سرود و همخوانی دانش آموزان با یکدیگر و همچنین پخش ویدیویی در باب معرفی شخصیت امام علی (ع) نیز اجرا شد. از دیگر بخش های این مراسم نیز مولودی خوانی یک یاز دانش آموزان مداح اهل بیت بود که شادی و شعف زیادی را در مراسم جشن تکلیف ایجاد نمود.

اعتقاد به برگزاری مراسم جشن تکلیف یک اعتقاد بنیادی ست!

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که اعتقاد به برگزاری مراسم جشن تکلیف در خارج از کشور و یا در داخل کشور از جمله مواردی است که بسیاری از اولیا و حتی مربیان به آن پایبند هستند. گرچه در برخی موارد زیاده روی هایی نیز در برگزاری این قسم از مراسم ها به چشم می خورد؛ اما به جا آوردن آن در حدی که یک نوع معرفی شرعیات و احکام به نونهالان باشد؛ به گونه ای که برای آنان نیز خوشایند باشد؛ کفایت می نماید.

دوری از تکلف و تجمل جانمایه برگزاری مراسم جشن تکلیف در داخل و یا خارج از کشور

تکلف بسیار زیاد در اینگونه مراسم های فرهنگی و مذهبی نه تنها باعث می شود تا فرد از دین برداشت های نادرستی داشته باشد؛ بلکه نوعی اسراف نیز به شمار می رود. تهیه و خرید چادر نماز جشن تکلیف با یک سری از ملزومات ضروری مانند مهر، تسبیح، یک جلد قرآن مجید و ... می تواند شروع بسیار مناسبی برای معرفی دین و واجبات شرعی به نوجوانان 9 ساله تازه مکلف شده باشد. در این میان برگزاری مراسمی نه چندان پر تکلف در حدی که خاطره ای زیبا در ذهن دختران نوجوان به جا بگذارد؛ نیز می تواند ایده خوبی برای برگزاری مراسم جشن تکلیف در خارج از کشور و یا داخل کشور باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی