جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

آنچه به عنوان لباس نمازگزار از آن یاد می شود؛ در واقع همان پوششی است که زن و یا مرد مسلمان در هنگام نماز می بایست داشته باشند. در این میان تفاوت هایی برای لباس نماز که در میان خانم ها با عنوان چادر نماز و در میان آقایان اغلب با نام عبا و ردا و ... شناخته می شود؛ وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت جنس لباس نماز آقایان و بانوان

در رابطه با جنس لباس نماز گزار نیز تفاوت هایی میان لباس بانوان مسلمان و آقایان مسلمان وجود دارد. که عبارت است از :

-        لباس مردان نباید طلا بافت باشد.

مردانی که لباس آن ها از طلا باشد و یا در اصطلاح زربافت باشد؛ نمازشان باطل است. البته ذکر این نکته لازم است که پوشیدن این قبیل لباس ها برای مردان حرام است و لی برای زنان در همه حال اعم از در حین نماز خواندن و غیر از آن موردی ندارد.

استفاده از زنجیر، انگشتر و ... طلا نیز برای مردان در حین نماز توصیه نمی شود. در برخی موارد بستن ساعت مچی نیز بنا بر احتیاط نماز را باطل می نماید و بهتر است تا از آن ها در هنگام نماز استفاده نشود.

-        لباس نمازگزار مرد نباید از ابریشم خالص باشد.

اگر لباسی که مرد نمازگزار با آن نماز می خواند از ابریشم باشد؛ نماز او باطل است. در اینجا منظور از لباس نماز گزار تنها لباس کلی که بر تن دارد نمی باشد؛ بلکه اجزای کوچکی مانند جوراب، کلاه، عرقچین، آستر لباس و ... نیز شامل این حکم می گردد.

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر یک دستمال ابریشمی در حین نماز خواندن، به همراه مرد نماز گزار و در جیب او باشد؛ مشکلی ایجاد نمی کند و نماز را باطل نمی نماید.

پاکی لباس نماز گزار

با توجه به تمام موارد و احکامی که برای لباس نماز گزار به عنوان شرایط اصلی و اساسی بیان کردیم؛ در این میان مواقعی نیز وجود دارد که می توان از تمیز بودن لباس نماز چشم پوشی نمود. این موارد عبارتند از :

1-     اگر فرد نمازگزار در بدن خود زخم و یا دمل داشته باشد و لباس به واسطه آن کثیف شده باشد.

در این حالت ممکن است شرایط برای آب کشیدن و تمیز کردن زخم وجود نداشته باشد و یا حتی با برخورد آب به آن قسمت شرایط وخیم تر گردد. اما لازم است بدانیم زخم هایی که آب کشیدن به زودی خوب می شوند از این قاعده مستثنی هستند و می تواند نماز را باطل نماید.

2-     اگر خونی که بر روی لباس نماز گزار ریخته شده است کمتر از بند انگشت باشد.

باید توجه داشت که در این مورد خونی که بر روی لباس نمازگزار ریخته شده است؛ خون استحاضه و خون حیواناتی مانند خوک و ... نباشد. در غیر اینصورت حتی اگر به اندازه یک بند انگشت باشد نیز، می تواند نماز را باطل نماید.

3-     اگر اندازه لباس کوچک باشد و نتوان با آن عورت را پوشاند. مانند جوراب، دستمال و ...

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم؛ اگر بخش ها و قسمت هایی از لباس نمازگزار که بسیار کوچک هستند و نمی توان عورتین را با آن ها پوشانید؛ نجس شده باشد و نمازگزار با همان نمازش را به جا بیاورد؛ مشکلی ندارد و نماز او صحیح می باشد.

4-     اگر چاره ای به جز نمازخواندن با لباس نجس وجود نداشته باشد.

در برخی موارد ممکن است به دلیل سردی بیش از حد هوا، وجود نداشتن آب کافی و یا شرایط سخت دیگری از این قبیل شخص ناچار باشد تا با بدن و یا لباس نجس نماز خود را ادا نماید. زیرا در بسیاری از موقعیت ها وقت تنگ است و در غیر اینصورت ممکن است که نماز قضا شود.

بنابراین با توجه به مواردی که گفته شد؛ می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که در صورت رخ دادن 4 مورد بالا، پاکیزه و مطهر نبودن لباس نماز گزار و نماز خواندن با آن موردی ندارد و نیازی نیست که نماز را دوباره به جا آورد و یا نماز قضای آن را خواند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی