جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

معنا ومفهوم جشن تکلیف چیست ؟

جشن تکلیف یک نوع مراسم بزرگداشت برای ورود به مرحله جدید از زندگی می باشد که با فر رسیدن سن بلوغ آغاز می گردد. ابلته تعیین این سن در هر جامعه و فرهنگی متفاوت می باشد و معیار های متفاوتی نیز برای تعیین سن تکلیف در نظر گرفته می شود؛ اما در دین اسلام سن 9 سالگی برای دختران و سن 15 سالگی برای پسران در نظر گرفته شده است.

در واقع سن تکلیف به منظور آمادگی فکری و روحی برای درک معنویات و همچنین آمادگی جسمی جهت به جا آوردن تکلیف دینی و شرعی می باشد که از سوی پرودگار برای هر شخص مکلف واجب شده است. به این ترتیب شخص متعهد می گردد تا از این پس در تمام مراحل زندگی همه واجباتی را که بر گردن دارد را به خوبی انجام دهد و همچنین از انجام محرمات دوری گزیند.

معیار و ملاک تعیین سن برای جشن تکلیف چیست؟

در بسیاری از فرهنگ ها سن مشخصی برای برگزاری جشن تکلیف دختران و یا پسران وجود ندارد. بلکه هر زمان که نوجوانان به سن بلوغ رسیدند؛ این مراسم برپا می گردد.

در واقع آن ها بر این باور هستند که در زمان بلوغ علاوه بر تغییرات جسمی، یک سری از تحولات درونی و روحی نیز اتفاق می افتد که موجب می گردد فکر و ضمیر فرد برای درک معنویت آماده شود. بنابراین این زمان بهترین زمان جهت معرفی دین و راه و رسم عبودیت پروردگار به نوجوانان می باشد.

با توجه به اینکه سن بلوغ برای هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود و نمی توان سن مشخصی و معینی را برای همه نوجوانان یک کشور و یا حتی یک جمعیت کوچک تعیین نمود؛ بنابراین سن تکلیف آن ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

این امر کاملا طبیعی است که هر فردی در زمان مشخصی و خاص خودش آمادگی درک یک سری از مفاهیم را دارد. بنابراین اینکه سن تکلیف دختران و پسران با یکدیگر تفاوت دارد و یا حتی تفاوت در سن به تکلیف رسیدن دختران با یکدیگر نیز می تواند توجیه و دلیلی منطقی داشته باشد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی