جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

جشن تکلیف

اطلاعات و اخبار مربوط به جشن عبادت

  • ۰
  • ۰

 موافقان و مخالفان برگزاری جشن تکلیف

موافقان و مخالفان جشن تکلیف دختران

در دین اسلام و همچنین بسیاری از ادیان دیگر به برگزاری مراسمی مانند جشن تکلیف شاره و همچنین توصیه شده است. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که این تنها مختص دین اسلام نمی باشد که برای نوجوانان تازه مکلف شده، مراسمی را جهت آغاز انجام تکلیف شرعی و شروع بندگی پروردگار، برگزار می نمایند.

دین مسیحیت، یهودیان و یا حتی در برخی مذهب ها و فرقه های گوناگون چنین جشن ها ومراسم مذهبی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می نمایند.

از همه گیر شدن و انتقال رسم برپایی جشن تکلیف از نسلی به نسلی دیگر می توان اینگونه برآورد نمود که اغلب علمای دینی با این مورد مخالفتی ندارند و یا حداقل در مقابل انجام آن سکوت اختیار نموده اند؛ که خود یک نوع موافقت ضمنی به شمار می رود.

البته نمی توان منکر این قضیه شد که برگزاری جشن تکلیف و یا همان جشن عبادت می تواند جز یکی از مهم ترین و زیباترین مراسم مذهبی باشد که کودکان و نوجوانان تازه مکلف شده به وسیله آن به دین و احکام مربوط به آن علاقه مند تر می گردند.

اما از سوی دیگر به این نکته نیز می بایست توجه داشت که انجام کار های تجملاتی و غیر واجب که نمی تواند نزدیکی انسان به پروردگار را تضمین نماید؛ به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

موافقان برپایی جشن تکلیف

اولین کسی که سن خاصی را به عنوان ست تکلیف برای نوجوانان معرفی نمود؛ شخصی به نام محمد بن طاووس بود که از علمای بزرگ دین اسلام به شمار می رفت. او علاوه بر اینکه یک سن مشخصی را برای دختران و پسران نوجوان، در نظر گرفت؛ برگزاری یک مراسم را تیز برای این تاریخ مقرر، ضروری می دانست.

به همین دلیل یک مراسم جشن تکلیف به صورت یک مهمانی خانوادگی به عنوان جشن عبادت پسر خود برگزار نمود و معتقد بود که لازم است تا هرسال این جشن، برگزار گردد تا یادآور بندگی و اطاعت پروردگار باشد.

مخالفان جشن تکلیف

اما در این میان نیز برخی از علمای دین با اشاره به تجملاتی بودن این مراسم، مخالفت خود را با ارائه دلیل هایی اظهار داشتند. و مهم ترین دلیل که موجب می شود تا بزرگان دین با برگزاری جشن عبادت مخالف باشند؛ این است که اینگونه مراسم نمی تواند به هیچ عنوان امکان نزدیکی به پروردگار را برای مسلمانان فراهم آورد.

در آخر نیز باید اذعان داشت که حتی اگر اصرار به برگزاری این جشن به عنوان شروع انجام تکالیف، وجود دارد؛ بهتر است تا از هرگونه تجمل و اقدامات غیر ضروری در راستای آن اجتناب شود.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی